5 random facts
08 Februari, 2014 - 00:44


Okej jag tänkte starta som en liten serie, varje vecka (hur länge vet jag inte) tänker jag lägga ut 5 random fakta om USA. Sådant som jag stöter på i vadagen som är annorlunda från Sverige.
 
Okej let's do this!
 
  • Ingen använder bankkort. Istället använder de checkar eller cash. Tror jag aldrig har sett någon här använda ett kort, förutom utbytesstudenterna såklart.
  • I skolan tar alla med sig väskan överallt. Eftersom vi endast har 5 minuter mellan lektionerna så har man inte tid att gå till sitt skåp för att hämta böcker, därför har man alla böcker man behöver i sin väska och bär med dem överallt. 
  • Endast ryggsäckar. I skolan har alla en ryggsäck, och ingen single strapar, alla har alltså båda remmarna. jag tycker detta är väldigt konstigt eftersom att i Sverige så har nästan ingen ryggsäck och har de en ryggsäck så har de den bara på en axel.
  • Till frukost äter man inte mackor. Mackor är för lunchen, ALLA äter mackor till lunch. Äter man en macka till frukost så får man konstiga blickan. 
  • Det finns näsdukar överallt. I varje rum finns det kleenex, näsdukar alltså. Är jag i mitt rum finns det näsdukar, går jag ut till tv-rummet finns det näsdukar, går jag upp till köket finns det näsdukar. Samma i skolan, i varje klassrum finns det näsdukar.
 
Okej, det var det, de fem första klara! Nästa fem kommer nästa vecka!
 
 
 
PUUUUSS


Postat av: Ulla

Informativt darling. Sannerligen så intressant. Jag har då aldrig hört på maken vilket näsdukeland USA var. Ypperligt tokigt.

Svar: Ja det är jättekonstigt!
Amanda

2014-02-08 @ 00:48:44
Postat av: Karolina

Älskar detta inlägg<33333333333!!!!!! Jag single strapar då inte!!!!! HAHHAHAHA fick du inspiration från 21 jump street btw?? Önskar vi jade fler skolböcker här i skolan, saknar det så himla himla mycket<33333 Och excuse me MEN ASSÅ MACKA TILL LUNCH??? vet att folk gör det i suecia också men tillhör motståndsrörelsen (ok det kan vara gott iBLAND... Typ subway åhhhhhååååå).... Och vad tusan gör dom med alla näsdukar?!? Tänker bara på hur dåligt det är mot miljön ååhhh :((( men ö då ganska praktiskt?? Faktiskt ganska smart. Man vet aldrig näran behöver en näsduk.

Svar: Jag singe strapar oftast i Sverige, orkar inte sätta på andra remmen. Ja jag har pratat om det med kompisar, att det är precis som i den filmen! What are you crazy??? Dator är så mycket bättre! Orkar inte bära runt på alla böcker!
Macka till lunch VARJE DAG, blir lite enformigt, speciellt eftersom jag har samma sak på mackan varje dag.. Men det är svårt att ta med mat för man hinner inte göra någon mat på morgonen..
Jag tror att det är för att de är lata och orkar inte gå till toaletten varje gång de måste snyta sig. Amerikaner är lata you know ;))
Amanda

2014-02-08 @ 00:53:02
Postat av: Mamma

Kul ide!

2014-02-08 @ 10:54:20
Postat av: Margona Svenssonm

Rygga med två remmar är toppen, mackor är inte kul.
Kanske är de snorigare än oss. Du ser frisk ut. Kram

Svar: Rygga med två remmar är skönare när man har en massa böcker i den! mackor är gott, men inte varje dag...
Det kan nog vara så att jag är snorigare än er, haha min kamera är inte den bästa ;) kraaaam
Amanda

2014-02-08 @ 16:52:20
Postat av: sofie

alltså fattar inteeeeeeeee macka varje dag?!?!?! HAHAH blir trött om i äter subway en dag i veckan :// saknar böcker alltså i högstadiet var det så mycket bättre, böcker i alla ämnen <33333 JAG HAR KÖPT EN RYGGSÄCK!!!!!!! den ser typ ut som din (alltså samma typ) fast min är grå och vit :))) im hipster now!!!! xD
älskar näsdukar <3333 även fast miljön no le gusta... pusspuss xxxxxxx

Svar: Ja, macka varje dag! Inte jättekul.. Alltså det finns mat att köpa men orkar inte spendera pengar! Böcker... skolböcker... usch, bara tungt! JAG VILL SE DIN RYGGSÄCK!!!!!! Saknar min ryggsäck, så mycket finare än min ryggsäck här. HIPSTAHHHHHH!!! Jag gillar näsdukar men liksom, det är lite väl mycket... Vi har två paket i tv-rummet...
Amanda

2014-02-08 @ 21:03:09
Postat av: SOFIA

SOFIA HETER JAG

Svar: Nej Sofie!
Amanda

2014-02-08 @ 21:03:44
Postat av: Lotta

Underbart inlägg, längtar redan efter nästa dem random facts. Kram!

2014-02-10 @ 14:30:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0